Do ważniejszych zabytków architektury przemysłowej Dzierżoniowa można zaliczyć "Młyn Zbożowy Dzierżoniów" usytuowany przy ulicy Batalionów Chłopskich 11.
Początki powstania dzierżoniowskiego młyna sięgają połowy XIX w. W 1836 roku Carl Siegmund Hilbert wybudował prawdopodobnie pierwszy na Śląsku parowy młyn zbożowy. Po jego śmierci w 1842 roku firmę prowadził jego brat Gottlieb, a następnie synowie Carla Hermann i Hugo. Z chwilą uruchomienia linii kolejowej Jaworzyna - Dzierżoniów w 1855 roku i zlokalizowaniu tu stacji kolejowej synowie Carla zadecydowali o przeniesieniu swojej działalności do Dzierżoniowa.
W tym czasie młyn dzierżoniowski był najnowocześniejszym i największym na Śląsku, a swoje produkty wysyłał do Prus Wschodnich, Brandenburgii z Berlinem włącznie, Saksonii oraz do zachodnich przemysłowych okręgów Rzeszy, takich jak Hamburg i Brema. W pierwszych latach po II wojnie światowej młynem zarządzali Rosjanie i był on sztandarową jednostką wrocławskich, a następnie wałbrzyskich PZZ-ów. Dopiero w 1951 roku młyn został przejęty od jednostki Armii Radzieckiej przez "Polskie Zakłady Zbożowe". Lata 1951-1983 to okres ciągłego wzrostu zdolności produkcyjnej osiąganych niewielkimi nakładami inwestycyjnymi co dało łączną zdolność przemiałową 280 ton pszenicy na dobę. W 1964 roku utworzone zostały Zakłady Młynarskie Dzierżoniów, które kolejno zmieniały nazwy na "Rejonowe Zakłady Zbożowo-Młynarskie w Dzierżoniowie" (1970), Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ" Wałbrzych z/s w Dzierżoniowie (1975).
Obecny właściciel - "Młyn Dzierżoniów" Sp. z o.o. produkuje wszystkie rodzaje mąk pszennych i żytnich. Sprawdzone i tradycyjne technologie przemiału sprawiają, że cieszą się one dużym uznaniem na rynku.