55% polskich przedsiębiorców nie stać na to, aby wziąć nawet kilkudniowy urlop na wakacje. Nawet jeśli wyjeżdżają, muszą godzić wypoczynek z obsługą klientów, księgowaniem dokumentów i doglądaniem zleceń - tak wynika z badań Idea Banku.
Pracownicy jeżdżą na wakacje, przedsiębiorcy nie
W wynikach badań Idea Banku na jaki powołuje się serwis Banki.pl czytamy, że 55% polskich przedsiębiorców nie rozstaje się ze swoim biznesem w czasie wakacji. Z kolei ci, którzy z jakichś powodów mogą pozwolić sobie kilka dni * wolnego - w międzyczasie i tak doglądają swój biznes.
* 28% z 55% ogółu prowadzi firmę z miejsca, w jakim wypoczywa, 27% w ogóle nie robi sobie wolnego.
Jeśli już wypoczywają, zleceń nie obsługuje nikt
Zdecydowana większość zbadanych przedsiębiorców określiła, że kiedy udaje się na wypoczynek, firma albo w ogóle nie działa, albo jest obsługiwana częściowo zdalnie - na taką odpowiedź wskazało odpowiednio 23 i 28% właścicieli DG.
16% wskazało, że na czas nieobecności właściciela za zlecenia odpowiada pracownik, a 12% - ktoś z najbliższych. 2% stać na powierzenie biznesu menadżerowi (27% w ogóle nie korzysta z urlopu a 23% przedsiębiorców zawiesza swoją działalność na czas wolnego).
7 dni to absolutne maksimum dla tych, którzy wypoczywają
Przedsiębiorcy, którzy deklarują, że korzystają z urlopu - mają na to zaledwie 7 dni (47% badanych). Pozostali decydują się najczęściej na 14 dni wolnego - takiej odpowiedzi udzielił co 3. badany.
Na dłuższe wakacje, tj. 21 dni i więcej pozwala sobie tylko 3% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych - głównie ci, których biznes ma charakter sezonowy i w okresie wakacji mają trudności z utrzymywaniem ciągłości zleceń.
Urlop tylko 1 raz w roku
Z badań Idea Banku wynika też, że większość przedsiębiorców może pozwolić sobie na urlop najwyżej 1 raz w roku (40%), reszta albo nie korzysta z tego przywileju wcale (27%), albo odpoczywa dwa, trzy razy rocznie - odpowiednio 22 i 11% badanych.
- -
Metodologia badań
Idea Bank zbadał stosunek polskich przedsiębiorców do urlopu na podstawie reprezentatywnej grupy pięciuset osób, którzy są właścicielami jednoosobowych GD (sondaż telefoniczny zrealizowany w I połowie czerwca br.).