Dzierżoniów

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Pieszyce

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę

Dysleksja, a nauka języków obcych

Redakcja, 09.10.2014, 22:41

Eksperci, Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE, przygotowali artykuł dotyczący nauki języków obcych przez osoby chore na dysleksję. Okazuje się, że dyslektycy częstokroć mają ogromny potencjał intelektualny, który wystarczy wspomóc odpowiednimi metodami nauczania, aby osiągnąć bardzo dobre wyniki z zakresu nauki języków.

← REKLAMA

Dysleksja to zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci i osób dorosłych o prawidłowym rozwoju umysłowym. Zgodnie z danymi przytaczanymi przez Polskie Towarzystwo Dysleksji, odsetek uczniów dyslektycznych w Polsce szacowany jest na 9-10%. Jak wykorzystać potencjał drzemiący w osobach z dysleksją, aby takie osoby potrafiły skutecznie uczyć się języków obcych?

Dysleksji mogą towarzyszyć problemy z artykulacją dźwięków, problemy z koncentracją, trudności w zapamiętywaniu nowego słownictwa, rozróżnianiu dźwięków języka obcego i rozumieniu szybkiej mowy, a także obniżona motywacja i samoocena. Uczeń dotknięty tym problemem musi włożyć znacznie więcej wysiłku niż uczeń bez dysleksji, aby uzyskać taki sam rezultat. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nauka języków obcych dla osób z dysleksją - a w szczególności dla dzieci - jest dużo większym wyzwaniem i wymaga większego wkładu pracy zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela. Okazuje się jednak, że wcale nie są oni skazani na porażkę w zakresie nauki języka obcego.

- Uczniowie z dysleksją mają częstokroć ogromny potencjał intelektualny, co sprawia, że przy zastosowaniu właściwego podejścia i odpowiednich metod pracy możliwe jest osiągnięcie bardzo dobrych efektów - mówi Magdalena Rowecka, wiceprezes Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Odpowiedni dobór materiałów szkoleniowych
W przypadku dyslektyków istotny jest dobór materiałów, które powinny charakteryzować się klarowną strukturą, przejrzystym układem graficznym i dobrą organizacją logiczną. Ponadto, wskazane jest, by podręcznik zawierał czytelne podsumowania materiału, zaś nauczyciel jasno komunikował swe wymagania i nie narzucał zbyt szybkiego tempa pracy.

Dyslektyczny uczeń potrzebuje też właściwego dobru ćwiczeń.

- Szczególnie dobre rezultaty przynoszą ćwiczenia multisensoryczne, nastawione na zaangażowanie wszystkich zmysłów. Dyslektyk potrzebuje jasnych i precyzyjnych komunikatów, częstych powtórek i podsumowań. Aby opanować dane zagadnienie, musi wykonać więcej ćwiczeń utrwalających. Należy też dawać mu więcej czasu na wykonanie ćwiczeń oraz zachęcać do samodzielnej pracy z wykorzystaniem multimediów i komputera - np. do pisania wszelkich prac pisemnych przy pomocy edytora tekstów - mówi Magdalena Rowecka, wiceprezes Stowarzyszenia PASE.

Świadomy nauczyciel
Kluczem do sukcesu w pracy z uczniem dyslektycznym jest wczesna i właściwa diagnoza. Nauczyciel powinien posiadać wiedzę na temat tego zaburzenia, by potrafić je rozpoznać i odpowiednio dobrać metody pracy oraz program nauczania, a także okazywać wyrozumiałość i wsparcie. Musi dawać uczniom poczucie bezpieczeństwa, zachęcać ich do systematycznej pracy, a przede wszystkim - mimo niepowodzeń i trudności - chwalić ich za wysiłek, jaki włożyli w pracę, by budować pozytywną motywację.

Fot. Partner of Media/Paweł Krawiec

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (0)

  • Dodaj komentarz jako pierwszy!
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu Dz-ow.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu Dz-ow.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu Dz-ow.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu Dz-ow.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 Dz-ow.pl
zamknij
okanuluj