Pomysł realny jak każdy, pod warunkiem sporych pieniędzy, które niby są do wzięcia. Zobaczmy co wiemy - realna szansa, kiełbasa wyborcza, czy z dużej chmury mały deszcz?!
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego nie śpieszył się z odpowiedzią, nawet ustawowe 30 dni nie wystarczyło. Dopiero po trzecim ponagleniu i prośbie o doprecyzowanie informacji coś ruszyło.
Skąd i ile trzeba?
Pomijając ogólne zapewnienia - że warto odtworzyć linię kolejową Wrocław-Bielawa - bo to wiemy, na pewno będzie to kosztowało. Od 6 do 10 mln złotych - tyle wstępnie szacuje UMWD.
- Koszty eksploatacyjne uzależnione są od ilości połączeń i na tę chwilę nie posiadamy jeszcze takich danych i trudno jest nam ocenić koszty połączeń - dodaje Wojciech Zdanowski dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD.
Taką sumę trzeba zainwestować w kompleksową wymianę nawierzchni torowej na samej linii Dzierżoniów-Bielawa. Do tego trzeba rozbudować linię nr 137 Dzierżoniów-Jaworzyna Śląska. Wiadomo, że finansowanie ma przyjść z funduszy unijnych. Kiedy dokładnie, tego nie wiadomo, ale wiemy że w latach 2014-2020.
Kolej vs przewoźnicy
Kolej ma być konkurencyjna wobec transportu drogowego. Szacuje się, że czas przejazdu pociągiem Bielawa-Wrocław może wynieść 75-80 minut. Do tego pasażerów ma przyciągnąć komfort przejazdu. Jak poinformował nas dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD, taki czas możliwy jest do zaoferowania podróżnym pod warunkiem zrealizowania całości prac remontowanych.
Faktem jest, że autokarem przeciętnie do Wrocławia jedzie się około 90 minut aktualnie. Trzeba jednak pamiętać, że oddana do użytku ma być szybsza droga Dzierżoniów-Łagiewniki. Tym samym krócej będziemy jechać do krajowej 8.
Warto też zwrócić uwagę, że autokar, czy bus zatrzymuje się w kilku miejscach w Bielawie i w Dzierżoniowie. Podróżnemu ze sporą walizką w niektórych sytuacjach może być łatwiej podejść na przystanek, niż iść nawet kilka kilometrów z domu na dworzec. Oczywiście może podjechać komunikacją miejską, musi tylko wcześniej wszystko czasowo dopasować.
Oby pomysł z linią kolejową nie był kiełbasą wyborczą. Pociągi to świetny sposób transportu, mocno rozbudowany za Zachodzie. Tylko, że w Polsce pomimo hucznych zapowiedzi, jakoś ciągle coś nie wychodzi.
Przeczytaj więcej o akcji Kolej dla Bielawy: "Łatwo powiedzieć, ciężej zrobić"