Przed remontem drogi dwa pasy ruchu w obie strony. Teraz dwa do centrum i tylko jeden w przeciwną stronę. Dlaczego tak? - pytali nas mieszkańcy miasta. Odpowiedź uzyskaliśmy u dyrektora Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Remont ulicy Batalionów Chłopskich w Dzierżoniowie to bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszego miasta. Poprawi się zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort podróżowania. Odcinek od ulicy Ząbkowickiej do młyna jest już praktycznie na ukończeniu. Pozostało jeszcze namalować znaki poziome na jezdni.
Nasi czytelnicy zwrócili jednak uwagę na tylko jeden pas ruchu w kierunku Bielawy. Przed remontem w obie strony kierowcy mogli podróżować dwoma. O przyczynę takiego stanu rzeczy zapytaliśmy Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu.
- Ograniczenia terenowe nie pozwoliły na poszerzenie istniejącego pasa drogowego w taki sposób, by pomieścić cztery pasy ruchu, wyspę dzielącą, chodnik, ścieżkę rowerową, oświetlenie drogowe, zieleń, a każdy z tych elementów odgrywa istotną rolę w poprawie bezpieczeństwa, wygody użytkowania, estetyki i ochrony środowiska. Przyjęto optymalne rozwiązanie (bez wykupu terenu na poszerzenie pasa drogowego) polegające na przeznaczeniu jednego pasa ruchu na umieszczenie wysp dzielących - azyli na przejściach dla pieszych oraz skanalizowanie ruchu przez wyznaczenie dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w lewo. Ukształtowanie takich warunków zmierza do poprawienia widoczności pieszych, porządkuje ruch i wymusza zmniejszenie prędkości i poprawę płynności przy wjeździe na skrzyżowanie a także powoduje dodatkowy efekt jakim jest znaczące obniżenie emisji hałasu. - mówi Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Prawo przewiduje minimalne wymiary poszczególnych elementów drogi tj. szerokość pasa ruchu, ulicy, jezdni, pobocza, zatoki, chodnika, ścieżki rowerowej, pasów zieleni, teren pod urządzenia bezpieczeństwa ruchu i instalacje umieszczone w pasie drogowym. Z kolei według Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, wynika że umieszczona na przejściu dla pieszych wyspa dzieląca jezdnię ograniczona krawężnikami powinna mieć szerokość nie mniejszą niż 2,0 m.
- W omawianym przypadku umieszczenie wyspy na środku jezdni wymagałoby poszerzenia jezdni przynajmniej o 2,0 m, co wiązałoby się z przejęciem gruntu pod pas drogowy lub rezygnacją fragmentu chodnika, ścieżki rowerowej lub zieleńców a także mogłoby spowodować kolizje z istniejącym uzbrojeniem terenu. Przyjęte rozwiązania wprowadzające kilka elementów uspokojenia ruchu miały na celu zmniejszenie prędkości i wielkości ruchu w interesie bezpieczeństwa i podwyższenia jakości środowiska życia bez zmiany szerokości istniejącej jezdni oraz granic pasa drogowego. - dodał Leszek Loch.
Kierowcy muszą zatem przyzwyczaić się do nowej sytuacji na tym odcinku drogi. Wszystko ma natomiast wytłumaczenie nadrzędne - bezpieczeństwo pieszych i kierujących.