Planowana jest duża inwestycja, która polegać będzie na budowie pasów 2 plus 2 oraz pasów 2 plus 1 wraz z obwodnicami miejscowości na 77 km odcinku Wrocław - Kłodzko. Rozpoczęta jest już budowa obwodnicy Kłodzka. Dziennikarze Dz-ow.pl ujawniają szczegóły!
Nowa DK8
DK nr 8 ma być przebudowana do standardu drogi głównej przyspieszonej, która zgodnie z definicją może być jedno jezdniowa lub dwujezdniowa. Taki standard drogi może mieć jednopoziomowe skrzyżowania z drogami publicznymi.
Od razu warto w tym miejscu przytoczyć definicję drogi ekspresowej, która może być wyposażona w jedną lub dwie jezdnie, posiadająca wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją drogami transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi.
Z badań ruchu już teraz wynika, że od Wrocławia do Łagiewnik muszą zostać zbudowane pasy 2 plus 2, od Łagiewnik planuje się budowę pasów 2 plus 1. Jednak nie przywiązuję się jeszcze do tych planów, ponieważ do końca 2015 roku trwają nowe pomiary ruchu, wykonywane co 5 lat, które mogą wykazać konieczność budowy pasów 2 plus 2 na kolejnych odcinkach z Łagiewnik w kierunku Kłodzka.
Powstaną także obwodnice miejscowości. Jakich? Dzisiaj dokładnie tego nie wiemy, pokaże to projekt i dokumentacja.
Na trasie DK nr 8 jest sporo miejscowości (Cieszyce, Rolantowice, Jaszowice, Pustków Wilczkowski, Radzików, Łagiewniki, Wilków Wielki, Nowa Wieś Niemczańska Przyrzeczyn Zdrój, Ząbkowice Śląskie) gdzie występuje duże zagęszczenie zabudowań usytuowanych w bliskiej odległości drogi, są miejsca gdzie nie będzie możliwości poszerzenia jezdni, są miejsca gdzie są ograniczenia możliwości rozbudowy (Braszowice), w pobliżu występują także tereny Natura 2000 (np. Bardo).
Dopiero szczegółowa analiza, rozpoznane warunki techniczne wybierające optymalne warianty przebiegu korytarza i budowy obwodnic - pokażą gdzie są konieczne i którędy będą one przebiegać.
- Wpisanie do Programu Budowy Dróg Krajowych przebudowy DK8 to nareszcie krok naprzód. Po raz pierwszy w rządowym programie została wpisana nasza inwestycja. Wcześniej nigdy jej nie było. To daje możliwość wyrażenia zgody przez MI GDDKiA na ogłoszenie przetargu i dokumentacji - niezbędnej do przeprowadzenia inwestycji. Wszelkie szczegółowe informacje, kilkadziesiąt moich interpelacji w naszym trudnym drogowym temacie znaleźć można na mojej stronie internetowej. To jeden z najważniejszych - oprócz już budowanej obwodnicy Kłodzka - tematów drogowych w mojej pracy parlamentarnej, ale nade wszystko współpracy z samorządowcami naszego subregionu - komentuje Monika Wielichowska z PO, posłanka zaangażowana w inicjatywę przebudowy DK8, oraz budowy obwodnicy Kłodzka.
Kiedy?
W Polsce, ale i Europie proces i czas przygotowywania inwestycji do realizacji jest podobny. Trzeba wykonać materiały do decyzji środowiskowej, w tym przeznaczyć czas na inwentaryzację przyrodniczą, uwzględniając okres wegetacji. Trzeba będzie określić przebieg oraz wytyczyć trasy obwodnic miejscowości z wariantami ich wpięcia w drogę. Należy wykonać studium korytarzowe (w przypadku DK8 jest wykonane studium, które w części jest do wykorzystania). Następnie jest konieczne przygotowanie dokumentacji, uzyskanie decyzji środowiskowych i uzyskanie pozwolenia na budowę. Nikt w tej chwili nie jest w stanie dokładnie określić, w jakim czasie zostanie przygotowana pełna dokumentacja - zazwyczaj trwa kilka lat. Ile dokładnie? Tego dowiemy się z przetargu na przygotowanie projektu i pełnej dokumentacji.
Program zawiera ważne informacje. Wybór zadań do realizacji inwestycji będzie elastyczny. Jak zapewnia Monika Wielichowska z PO, wszystkie inwestycje mają zabezpieczenie finansowe na prace przygotowawcze. Kolejność zadań na liście Programu Budowy Dróg Krajowych nie będzie przesądzać o kolejności ich realizacji. Minister właściwy do spraw transportu wskazywał będzie inwestycje do realizacji, uwzględniając stopień przygotowania inwestycji.
Zobacz także:
Biorą się za K8!